Kunskapsutveckling

Föreställ dig att du avslutat ett projekt. Föreställ dig nu att du ska påbörja ett nytt. Hur känns det? Blev det avslutade projektet som förväntat? Var det något under processen som överraskade? Kändes arbetet meningsfullt? Delades resultaten med andra? Hur blev det? Landade resultaten och lärdomarna där de skulle? Fick ni med er kunskap och lärande från det förra och in i det nya? Känns nästa projekt grundat i det förra, och i dem före det? Bidrar det samlade arbetet, över tid, till långsiktigt lärande? Är förutsättningarna goda för lärande framåt? Finns det metoder för kunskapsutvinning med från början? Finns det utrymme för reflektion och fantasi?

Mitt namn är Annika Wik och jag arbetar med kunskapsutveckling genom kultur. Jag ser att vår projektstyrda tillvaro manar till nya arbetsmetoder för att inte kunskap ska gå förlorad på vägen. I min verksamhet arbetar jag inom fälten konst, film och rörlig bild, med utveckling av metoder för kunskapsutvinning, lärande, samverkan och spridning av resultat.

Kunskapsutvecklande verksamhet förutsätter långa perspektiv. Det är inte detsamma som att arbete tar lång tid. Det betyder bara att kunskapsprocesser per definition sträcker sig över tid.

Som kunskapsutvecklare och följeforskare är jag van att i långa processer. Enskilda projekt kan vara korta, men det är hur de hakar i det tidigare gjorda och följs upp i det som sker framåt som gör att vi säkrar att erfarenhet och kunskap fångas upp och blir till långsiktigt lärande.

I mina uppdrag använder jag min erfarenhet av forskning, akademisk, konstnärlig och praktikbaserad, undervisning och att förena teori och praktik. Reflektion, analys, fördjupning och långsiktigt lärande löper som en röd tråd genom min verksamhet, liksom intresset för reception och hur-frågor.

-Hur får vi med oss lärandet i vår projektstyrda tid?

Projekt

ArkDes Think Tank
Forskningsstöd för att utveckla och finna metoder för kunskapsutvinning, lärande, kunskapsutveckling och spridning av resultat, 2022-

Rum som omsorg
”Rum som omsorg” är ett arbete för konstnärlig förnyelse av konstens roll för omsorg i vårdmiljö. Syftet är att utveckla utrymme och struktur för att skapa nya uttryck och format för rörlig bild och annan konst i denna miljö. Syftet är också att implementera konsten i vårdmiljön på nya sätt för patienter, närstående och vårdpersonal. Arbetet har sin grund i brytpunkten mellan praktiknära forskning, konstnärlig praktik och pedagogik.

Arbetet är ett samarbete med dokumentärfilmaren Lisa Partby som inleddes våren 2022. Under hösten 2022 kommer ett första samarbete med vården att genomföras.

Smart Kreativ Stad
Deltagande följeforskare i EU-projektet Smart Kreativ Stad, Film Capital Sthlm, 2016-2020.

Målet med ”Smart Kreativ Stad var att bidra till en attraktiv stad för boende, kreatörer och besökare, att stärka innovation och att utifrån nya perspektiv på film och rörlig bild i stadsrummet aktivera staden. Projektet var uppbyggt i tre delar och mitt uppdrag som deltagande följeforskare var att finnas med innan, under och efter varje insats, att utvärdera och överföra kunskap under hela projektet. Istället för att komma in i slutskedet med en utvärdering inbegrep följeforskningen progression och delaktighet i samtliga skeden för successivt lärande och utveckling.

Den inledande delen bestod av upphandlingsförfaranden, research, planering av upplägg och kommunikation där den konstnärliga ledaren Geska Helena Brečević tillsammans med projektgrupp och styrgrupp tog beslut om att arbeta i pilotstudieform. Två sammanhängande pilotstudier genomfördes i projektets första del. I projektets andra del, som sträckte sig över tre år, genomfördes ytterligare nio piloter av varierande omfattning, uttryck och format.

Piloterna följdes upp genom följeforskning på plats, följeforskningsrapporter, seminarier, kunskapsutbyten. Rapporterna fungerade som en utvärdering för att säkerställa mål och effektmål, men också som ett värdefullt kunskapsunderlag att ta med in i samtliga piloter och aktiviteter i det fortsatta arbetet. Det avsattes gott om tid och utrymme för att föra över kunskap från tidigare piloter till pågående eller kommande piloter, för lärande och kunskapsspridning. Piloterna skulle förutom att bygga på kunskap från tidigare piloter dels involvera olika kreatörsroller inom filmvärlden (scenografer, ljuddesigner, regissörer, skådespelare, location scouts osv.), dels vara innovativ genom att undersöka nya format och uttryck och dels nå ut på olika slags platser och till olika publiker samt bygga på samverkan.

För att skapa överblick och underlag för lärande utvecklades ”innovativa mätmetoder”. De var både ett kompliment till projektets kvalitativa utvärderingar, ett utvecklingsarbete kring kunskapsutvinning och ett sätt att kommunicera projektets kunskapsproduktion och resultat.

Eftersom analys, lärande och kunskapsspridning kräver tid och utrymme för reflektion hade hela ett och ett halvt år avsatts för lärande och spridning av resultat i slutet av projektet.

Inför den tredje delen av projektet tog vi fram fem nya utvecklingsområden för att göra skillnad på området. Utifrån dessa kunde projektledarna skapa strukturer och mötesplatser för målgrupperna, för att sedan på flera plattformar och kanaler bjuda in till samverkan och nå ut med resultaten. Resultaten från projektet finns att läsa om på projektets hemsida: https://smartkreativstad.com/ Och i boken Levande bilder – Levande stad som går att läsa i sin helhet på samma hemsida https://smartkreativstad.com/perspective/levande-bilder-levande-stad/

Svenska filminstitutet
Extern resurs, forskare, projektledare, curator, moderator, utv av pedagogiskt material, Svenska Filminstitutet, uppdrag i olika perioder, format och omfattning från 2012-

Svenska Filminstitutet fick 2010 till 2014 medel från regeringen för att stödja unga kvinnors filmskapande. Uppdrag i denna satsning:
-Studien Inför nästa tagning – Hur kan förutsättningarna bli bättre för unga kvinnors filmskapande?, 2012.
-Curator och moderator: Tvådagarsseminarium för filmpedagoger: Nya uttryck i filmens närvaro, 2013.
-Utvärdering av filmutbildningar. Studien Nästa tagning – filmutbildningar. På väg mot ett jämställt filmsverige, november, 2014.
-Sammanställning av jämställdhetsarbetet på Svenska Filminstitutets hemsida, november, 2014.
-Curator och moderator: Tvådagarsseminarium för filmpedagoger, Dialoger i filmens närvaro, 26-27 november, 2014.

Uppdrag av kunskapsutvecklande karaktär som följt därefter:
-Extern projektledare för att utforma och genomföra en kurs för filmpedagoger, moderator, Se, samtala, skapa 2015 – Filmpedagogisk fortbildningskurs, 15-17 juni 2015.
-Externt uppdrag: Kartlägging av det filmpedagogiska fältet och dess utveckling, april, maj, 2016.
-Skribent för foldern : Rörlig bild- och filmkunnighet
-Externt uppdrag: Ökad filmkunnighet i skolan, 2017 – augusti 2018
-Externt uppdrag: utveckla filmpedagogiskt lärarmaterial riktat till årskurs 7-9 om jämställdhet, rättvisa och värdegrund utifrån film och rörlig bild, 2019. Lika vär(l)d – för vem?:
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/lika-varld/
-Externt uppdrag: utveckla ett upplägg, koncept och innehåll samt text, ”En filmhistorisk resa. Digitalt läromedel, lektionsupplägg med filmklipp från den svenska filmhistorien”, konceptutveckling och texter på uppdrag av Svenska filminstitutet, 2021
https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/enfilmhistoriskresa/

Ingår sedan 2019 i Svenska filminstitutets nätverk för filmpedagogik och forskning.

Skolverket
Forskare, författare, fördjupningsmaterial åt Skolverket, uppdrag 2019, 2020, 2021

Tre artiklar på temat film och rörlig bild i undervisningen i skolan:
”Film i förskolan. Lek med rum, tid och rörelse” publicerades i Läslyftets modul om ”Skapa och kommunicera”, 2021
”Undervisningsstrategier för film och andra bildvärldar” publicerades i Läslyftets modul om ”Lässtrategier”, 2020
”Filmkunnighet – för digital kompetens och ökad källmedvetenhet” publicerades på Skolverkets hemsida under Läslyftets modul ”Text i en digital värld”, 2019

Statens konstråd
Extern resurs, forskare; synliggörande av metod och kunskapsutveckling, Statens konstråd, uppdrag i olika perioder, format och omfattning, 2014, 2018, 2019, 2020, pedagogiskt material 2022

-Externt uppdrag: forskningsbaserad konsultation gällande metodarbete. Beskriva, visualisera och definiera metoder för kunskapsutvinning inom ramen för Kunskapsnav offentlig konst.
-Moderator på Making Matters Visible – ett symposium där resultat från den uppdragsforskning som har gjorts på Statens konstråds treåriga regeringsuppdrag Konst händer, 2016–2018. Jordbro Kulturhus, Haninge, 16 januari, 2020
-Deltagande observatör och och förmedlande av reflektion och slutord tillsammans med Åsa Mårtensson, projektchef Kunskapsnav offentlig konst, Statens konstråd på konferensen Engagerande och utmanande – offentlig konst idag. Sörmlands museum, Nyköping, 4 oktober, 2019
-Externt uppdrag: Synliggörande av curatoriella metoder, 2020
-Pedagogisk utveckling för publika konstupplevelser, tre texter till audioguide, 2022

Kulturförvaltningen Region Stockholm
Projektledare, forskare med uppdrag att göra studie om konst i vården. Konferensarrangör, curator, moderator. Konstenheten, Kulturförvaltningen, Region Stockholm, 2014-2015, 2019

-Uppdrag av Konstenheten på Kulturförvaltningen, Stockholms Läns Landsting, att ta reda på vad konsten betyder för dem som befinner sig i vårdmiljöer, hur konsten upplevs av patienter, besökare och vårdpersonal. Arbetet resulterade i den kvalitativa studien Konsten att vara specifik – om konst i vården.
http://kultur.sll.se/sites/kultur/files/konsten_att_vara_sprecifik_150610.pdf

-Resultaten från studien presenterades på Moderna Muséet den 4 februari 2015. Och därefter i olika vårdsammanhang runt om i landet.

-Uppdrag att producera och moderera seminariet Konsten på plats på Nya Karolinska universitetssjukhuset i Solna, 22 augusti, 2019. På uppdrag av och tillsammans med Konstenheten, Kulturförvaltningen, Region Stockholm. Projektledare: Cecilia von Schantz.

Mobile Art Production
Forskare, idé- och konceptutveckling, utveckling av forskningsplattform, Mobile Art Production, MAP, 2007-2012

MAP var en konstorganisation som mellan 2007 och 2012 producerade och visade situationsspecifika konstprojekt. Alla delar av verksamheten utgick från konstnärens eller curatorns idé och från den byggdes specifika samarbeten för att producera nya verk och skapa de situationer som passade bäst för att visa de enskilda utställningarna.

MAP grundades av Magdalena Malm och presenterade sin första utställning 2007. MAP arbetade för att ge utrymme åt experiment, och tid för utveckling av nya idéer. Produktionerna kunde omfatta i princip vilka material och media som helst; allt ifrån ljud och rörlig bild till mer klassiska uttryck. De visades också på platser så olika som i en lägenhet, i ett fönster, på en bank, på ett torg eller i en tillfällig konsthall.

MAP var till lika delar en konstproducent och ett utvecklingsprojekt, där praktik och teori samverkade för att undersöka nya förhållningssätt och metoder att producera och visa samtidskonst. Från 2006 till 2012 var Annika Wik delaktig i idé och verksamhetsutveckling i MAP och när MAP 2010 etablerade en forskningsplattform var hon forskningsansvarig. Några exempel på utvecklingsprojekt som genomfördes inom verksamheten:

Åskådarpositioner i samtidskonsten
Projektet Åskådarpositioner i samtidskonsten var en kartläggning, fördjupning och kontextualisering av åskådarens roll i konstnärlig och curatoriell praktik. Resultat från denna forskning presenterades på seminariet Imagining the Audience. Viewing Positions in Curatorial and Artistic Practice, 1–2 oktober 2012, med inbjudna internationellt erkända konstnärer och curatorer som har utvecklat nya sätt att förhålla sig till publiken. Med utgångspunkt i konkreta exempel berättade de om hur de i den konstnärliga processen och produktionen förhåller sig till den enskilda åskådarens mentala, kroppsliga och känslomässiga upplevelse av konsthändelsen.

Projektet Åskådarpositioner i samtidskonsten drevs av MAP och Riksutställningar i samarbete med CuratorLab/Konstfack. Projektet och delar från seminariet resulterade i en bok som gavs ut i december 2012 av Art and Theory Publishing. Redaktörer: Magdalena Malm och Annika Wik.

Att återskapa upplevelsen, ett utvecklingsprojekt på webben
MAP genomförde under våren och sommaren 2012 utvecklingsprojektet Att återskapa upplevelsen. Ett utvecklingsprojekt på webben som på nya sätt försökte återskapa upplevelsen av konstprojekt på nätet utifrån nätets förutsättningar. Projektet finansierades av Stockholm Stad. Målet var att göra konstprojekten tillgängliga under en längre tid och att göra dem tillgängliga i hela Sverige såväl som internationellt. Huvudfokus var att inte bara dokumentera utan att så långt som möjligt återskapa upplevelsen. Fyra format för dokumentation togs fram för konstprojekt av olika karaktär, storlek och tonläge.

Mobilitet, Dialog och Upplevelse. Publik i vår tids deltagarkultur
Mobilitet, Dialog och Upplevelse. Publik i vår tids deltagarkultur var ett forskningsprojekt som MAP drev mellan maj 2010 och april 2011. Syftet med projektet var att analysera deltagande i samtidens medielandskap och studera vilka konsekvenser detta får för utställningspraktik och publikarbete. Projektet finansierades av Statens kulturråd och Stiftelsen GIPS.

Rörlig konstproduktion – Mobile Art Production
Boken Rörlig konstproduktion – Mobile Art Production beskriver tankarna och drivkraften bakom MAP och de curatoriella metoder som utgjorde grunden för verksamheten. Boken är en dokumentation av MAP:s projekt mellan 2007 och 2010, men är också ett utforskande av hur en alternativ verksamhet som MAP kan dokumenteras. Boken finansierades av Propexus Förlag, Stiftelsen Längmanska kulturfonden och Framtidens Kultur. Redaktörer: Magdalena Malm och Annika Wik.

Båda parter. En studie av samarbeten mellan kultur och näringsliv
Studien och utvecklingsprojektet Båda parter. En studie av samarbeten mellan kultur och näringsliv (2007) är en kartläggning av olika sorters samarbeten som finns mellan kultur och näringsliv i Sverige med vissa särskilt intressanta internationella exempel. Syftet var att undersöka och analysera olika finansieringsmöjligheter. Författare: Magdalena Malm och Annika Wik.

Akademin Valand, Göteborgs universitet
Forskare, Akademin Valand, Konstnärligt forskningsprojekt med och om konstnären Esther Shalev Gertz, finansierat av Vetenskapsrådet, 2011-2013

Trust and the Unfolding Dialogue var ett konstnärligt forskningsprojekt som grundade sig i konstnären Esther Shalev-Gerz verk. Projektet dekonstruerade begreppet dialog genom att undersöka dess olika format och former, relatera och undersöka det i relation till begreppet tillit; detta utifrån Esther Shalev-Gerz praktik som gemensam nämnare.

Antologin Esther Shalev-Gerz. The Contemporary Art of Trusting Uncertainties and Unfolding Dialogues summerar projektet. Redaktör Jason E. Bowman utgiven av Art and Theory Publishing, 2013. Annika Wik bidrar med texten ”Sharing Stories”.

Under projektet gjordes en retrospektiv av Esther Shalev-Gerz’ konst i Schweiz. Katalogtexten ”In-between: The Cut” / ”Entre-deux: Le montage”, Esther Shalev-Gerz, redaktör Nicole Schweizer, Zurich: JRP Ringier, 2012.

På konferensen Subjectivity, Transgression, Agency: Enactment and First Person Narratives i Documentary Film and Media presenterades en del av Wiks del av projektet, Stockholm, 20-21 september, 2012.

Stockholms universitet
-Forskare, lärare, handledare, doktorand, forskarassistent, studievägledare, 1996-2012, 2022
-Forskarutbildning vid Filmvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, 1995-2001
-Avhandlingen Förebild film. Panoreringar över den samtida konstscenen. Disputation, 8 september 2001.
-Undervisning 1996-2012
-Pedagogiskt utvecklingsarbete, Filmvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet, vt 2010, ht 2010.
-Forskarassistent, forskningsprojekt: Utställningspraktiker i förändring. Film och nya medier, 2003-2010
-Lektor, vikariat, ht 2022

Konstfack i Stockholm
Lärare på Konstfack, IBIS, Institutionen för bild- och slöjdpedagogik, Fotografisk bild, kommunikation och lärande, Rörlig bild, kommunikation och lärande, Narration, 2016-2019

Kursansvarig för momentet ”videokonst” på kursen Fotografiets och videokonstens historia för yrkesverksamma på Konstfack i Stockholm, 2010-2016, 2017, 2018

Regionförbundet Östsam
Regionförbundet Östsam är finansiär av ett projekt vid namn ”Utveckling av växthus för unga filmare – Eastwood”. För att kunna se effekterna av projektverksamheten inom talangutveckling gav regionen Annika Wik i uppdrag att utvärdera projektet. Utvärderingen resulterade i studien Eastwood – rörliga bilder från Östergötland. En utvärdering av Eastwood filmtalangutveckling på uppdrag av Regionförbundet Östsam, oktober 2014.

Örebro universitet
Utveckling och genomförande av distansutbildning för gymnasielärare. Inledningsvis utvärdering av brittiskt distansutbildningsmaterial. Eftersom det inte bedömdes översättbart till det önskade svenska universitetssammanhanget efterfrågade Örebro universitet en helt ny distansutbildning, skräddarsydd för deras behov. Resulterade i kursen Film som uttrycksmedel. Genomfördes 2003.